METALL – höst

De fem elementen som består av eld, jord, metall, vatten och trä påverkar varandra på följande sätt:

  • Trä producerar eld
  • Eldat trä bildar aska som ger jord
  • I jorden förändras jord till metall som producerar vattenånga
  • Vatten används för att vattna träd

Bildresultat för metal element yin

Metallelementet kontrollerar andningen. Lungorna utvinner syre som blandas med näringen som utvunnits ur mat och dryck. Lungorna och tjocktarmen för också bort oren qi. Sorg orsakar obalans i detta element.
Metall är energin som avslutar. Det är energin som separerar och skapar struktur i tillvaron. Metall är också elementet för etik och förmågan att döma. Det lever på skärpan i hösten, klarheten i luften som öppnar lungorna och gör att man rätar på ryggraden.
Andningen är viktig näring till dig, dina tankar, känslor och kropp. Vid stress så så blir andningen kort och snabb minskar flödet av Qi och skapar stresshormoner som ger spänningar.
Acceptera det o-perfekta, öva på att släppa taget. Öva på att ångra inget, endast upplev och se vad som händer.
Skärmklipp 2018-09-28 22.25.01.png

Yin Yoga övningar – stanna 3-10 minuter

Ett pass för bra balans i metallelementet. Tänk på att göra en motrörelse (en rörelse motsatt riktning) efter avslutad asana och vila ca en minut mellan övningarna, för att känna effekten av övningen. Ha armarna rakt ut, i kaktus eller ovanför huvudet. Andas lugnt.

Grodan-
Stå på alla fyra, kom ut med knäna brett isär och sjunk tillbaka mot hälarna. Vila med kroppen mot golvet eller på ett bolster eller kudde. För en kraftigare sträckning, kom fram med baken lite, upp från hälarna, och låt dina underben peka rakt bak.

Groda med sidoböjning, se ovan och gå sedan sakta åt sidan. Upprepa på andra sidan.

Halv hund/Anahatasana/Heart Melting Pose/
Håll dina höfter i linje med knäna. Du måste gå tillbaka i knäna när du mjuknar bröstet mot golvet. Vila pannan på ett block, en filt eller golvet. Mjukna  i utrymmet mellan dina skuldror och håll din medvetenhet om ditt hjärtcentrum när du stannar i denna position i 3 – 5 minuter.

Armpress/Armduva
Börja på magen, sträck ut ena armen rakt ut  (i en t-position) i axelhöjd.
Vänd ditt huvud i motsatt riktning så att din kind är på golvet
Placera din motsatta handflata på golvet vid bröstet. Använd den här handen för att försiktigt rulla över på höften. Håll knäna framför kroppen i fosterställning eller försök att sätta ned fotsulan på det övre benet bakom kroppen. LÅt om möjligt knäet pekaupp mot taket på det nöjda benet.
Håll 3-5  minuter och växla sedan till andra sidan.

Sfinx/säl
Ligg på magen med benen något isär. Placera dina underarmar på mattan med dina armbågar antingen under dina axlar eller något framför dem. Lyft bröstet ståtligt och dra ihop skulderbladen. Slappna av på din underkropp helt, vila gärna panna på ett block och stanna i 5 minuter.

Draken med twist/Bevingad drake
Kliv fram med höger fot och vrid benet utåt så att tårna pekar mot mattans kant. Se till att knät befinner sig ovanför vristen. Luta dig mot händerna eller placera underarmarna i golvet. Placera en kudde under det bakre knät som stöd om det behövs. Slappna av här eller vrid kroppen åt höger med handen på det främre knät. Visualisera hur mjälten och magsäcken, som är de organ som ansvarar för matsmältningen, förses med energi. Håll kvar i 1–2 minuter eller längre och byt sedan sida.

Sadel
En magisk stretch av höftböjaren (psoas) och en bakåtböjning av ländryggen. Den kan kännas väldigt intensivt till en början, men efter ett par minuter brukar bindväven börja ge efter. Sadeln ökar även cirkulationen i fötter och underben.

Gör så här:
– Från sittande med sätet mot mattan och fötterna vid sidan av. Rulla in svansbenet under dig och kom långsamt ner med ryggen mot underlaget.
– Stanna där du får kontakt med framsida lår och lätt kontakt i ländrygg. Till en början kan en del av oss vara sittande nästan helt upprätt. Det viktiga är att du följer din kropp och stannar i ett läge som passar dig.
– Hitta in i avslappning och stanna i total stillhet 3-5 minuter.
Positionen går också bra att göra med ett ben i taget.

Fyrkant
Sitt gärna på en vikt filt eller kudde. Korsa benen och placera en fot på knät eller framför ditt smalben. Dina smalben är parallella med mattkanten framför dig. Andas in, sträck upp ryggen och fäll sedan framåt. Slappna av och luta dig framåt på armarna eller mot ett bolster, stanna 3-10 minuter. Byt sedan ben.

Trollslända
Sträck ut benen åt varsitt håll och luta dig framåt. Använd en kudde under överkroppen eller huvudet som stöd om det behövs. Leverkanalen löper längs med insidan av benen och vidare upp i överkroppen. Släpp eventuella frustrationer eller irritationer som är kopplade till detta organ och fokusera på den omtanke du känner inför din egen kropp. Håll kvar i 3-10 minuter.

Liggande vridning
Ligg ner. Andas in och böj höger knä. Sträck ut armarna åt sidorna. Andas ut och ta ner höger ben till vänster sida samtidigt som du tittar till höger och ser till att behålla höger axel i golvet. Håll i 3-5 minuter. Upprepa med vänster ben.

Affirmation- Jag kan…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *