Vi behöver vårt Monkey mind: det är ett fantastiskt verktyg

Apan (The Monkey mind) på din axel har koll på precis allt! Du får råd eller bannor på allt du gjort, sagt och även det du kommer att göra. Kanske även det du gör just nu. Den är orolig för alla planerade aktiviter och kritiserar tidigare prestationer. Och den har järnkoll på allt som kommer, som att påminna dig om att bilen behöver service.
Vi behöver apan! Den är användbar eftersom den övervakar allt i vårt livliga liv. Problemet uppstår när apan, som alla apor, blir för upptagen och tar kontroll. Vi behöver träna den.

Ett otränat Monkey mind gör oss utmattade

Ett Monkey mind som inte är tillräckligt tränat leder till mental och fysisk trötthet. Vi har alla dagar då det känns som att vi inte uppnått någonting fast vi vet att det är en ny dag imorgon… med nya möjligheter. Och ändå kan vi inte slappna av. Apan går på högvarv och behöver tämjas.
Här kan du se en härlig förklaring på hur du ska tänka för att träna den, av Tibetan Buddhist master Mingyur Rinpoche:

Hur du tränar ditt Monkey mind (1:47)

Distraction is the main problem for us all – what the Buddha called the monkey mind. We need to tame this monkey mind.

Uppmärksamhetsmuskeln

Det sägs att människan tänker omkring 70 000 tankar varje dygn. Och det sägs också att cirka 95 procent av tankarna du hade igår var samma som i förrgår. Helt galet!
En tanke hålls färsk i huvudet i tre sekunder innan den byts ut mot en annan. Allt annat är antingen dåtid eller framtid. Självklart kan vi återvända till den första tanken igen, men vi studsar ständigt bort från ämnet. Hur gärna du än vill tysta chattret kommer du inte kunna stoppa dig själv från att tänka.
Målet med meditationen är inte att tömma ditt huvud från tankar (det går nämligen inte!). Du ska ge ditt sinne ett specifikt jobb att göra (som att fokusera på andetaget), lägga märke till när du blir distraherad och föra din uppmärksamhet tillbaka till det ursprungliga jobbet att fokusera på andetaget. Varje gång vi gör detta blir vår uppmärksamhetsmuskel starkare och starkare. Och chattret minskar.

Hur vet jag om jag gör rätt?

Du kan inte göra detta fel! Alla sätt är rätt! Varje minut du avsätter kommer att ge resultat men det kommer kanske inte under själva meditationen utan när du lever livet. Det finns många vinster i dina investerade minuter.
Investerade minuter skapar ökad självkännedom och gör dig lugn och trygg i dig själv. Nya förmågor och egenskaper som du kanske inte hade innan du började meditera kommer sannolikt att ändra ditt liv på ett positivt sätt, som:

  1. Du utvecklar tålamod med dig själv och andra
  2. Du ökar förmågan att koncentrera dig
  3. Du är mer i nuet, det är viktigt för det är ju där vi lever
  4. Du ökar din observationsförmåga
  5. Du blir bättre på att möta och hantera utmaningar i livet, både stora som små

Vilken teknik ska jag välja?

Jag har skrivit om lite olika typer av meditationer här och rekommenderar dig att läsa eller lyssna på Meditationens hemligheter, köp här.

Mina tips!

Själv mediterar jag i 30 minuter 2 gånger/dag (morgon och kväll). Jag går direkt och sätter mig i soffan på morgonen bland kuddar och filtar, morgontrött sätter jag en klocka (Insight timer) och sedan fokuserar jag på mitt personliga mantra (se nedan hur du kan räkna ut ditt mantra under Primordial Sound meditation). Jag tänker på mantrat och pratar/ljudar inte. Jag byter inte mantra utan använder alltid samma. Vanan är viktig. Jag övar också Metta (Loving Kindness) varje dag, läs mer om Metta här. Kärlek till alla levande varelser och respekt för livet är viktigt! ❤️

När du skapar din egen rutin är det viktigt att du gör det bekvämt för dig. Jag upplever det som mest effektivt att vara i tystnad eller i naturen. Men vi är olika, det viktigaste är att du hittar ett sätt som får dig att meditera varje dag. Att avsätta tid till sig själv är en gåva inte ett straff. Din inställning är viktig, visa ödmjukhet för din insida, den speglar din utsida.
Lycka till! ❤️

Primordial sound meditation

Deepak Chopra har tagit fram denna teknik, som härstammar från den vediska traditionen i Indien. Du initieras i ett personligt mantra, som baseras på den vibration Universum hade vid Din födelse.
När Du tyst tänker Ditt mantra under meditation, så bryts kedjan av tankar/associationer och sinnet kan gå bortom vardagens hektiska aktivitet, till stillheten i Din själ.
Sinnet, intellektet, eller egot agerar oftast utifrån rädsla. När Ditt sinne stillas så kommer Du i kontakt med det eviga tidlösa varandet, en dimension av kärlek och glädje. Upplevelsen av Din sanna natur tar Du med Dig ut i Ditt vardagsliv, där Du kan göra mer optimala val i livet, genom att Du får en bättre balans mellan den rationella och den intuitiva intelligensen.
Så här räknar du ut ditt personliga mantra.

Ett distraherat sinne är ett “olyckligt” sinne. Det är bara när vi samlar allt till en helhet som vi kommer att uppnå välmående och visdom.

Lev livet nu!

Få personer är så tätt förknippade med ordet NU som Eckhart Tolle. Efter en otroligt positiv feedback från deltagarna på sidan Livsenergi erbjuds nu gratiskursen igen! Klicka här för att komma till kursen.

Kommentera