Här är tips på stretching för att öka flexibiliteten och styrkan i ryggen och underlätta vid bakåtböjningar. Jag läste någonstans att ”En bakåtböjning är som livet- det krävs energi, viljestyrka, hängivenhet, disciplin och tålamod.” Så sant!
De där snyggaste bryggorna kommer inte helt utan övning.

Öva med yogahjul

Yogahjulet kan användas som ett stöd i din yogapraktik för att fördjupa stretch och öppningar i olika positioner. Framförallt är det en fin hjälp i bakåtböjningar och för att öppna upp framsidan av kroppen.

Relaterad bild

Utforska yogahjulet den med ett lekfullt och öppet sinne så kommer du hitta mängder med användningsområden och övningar.

Foamroller – arbeta kota för kota

Böj dig bakåt så att huvudet nuddar golvet, vänd uppåt och börja om igen. Upprepa totalt fem gånger vid samma kota och se om du kan komma lite längre varje gång. Nu flyttar du foamrollern en kota uppåt mot huvudet och gör samma sak. Flytta hela vägen upp tills du är vid nacken. Ligg kvar och böj dig bakåt så att ryggraden får en annan böjning än i vardagen. Stanna där och andas djupt, ligg kvar så länge du kan.

Upprepar du denna övning varje dag eller flera gånger per vecka så blir skillnaden markant.

Tänk på ditt rörelsemönster i vardagen luta dig bakåt mot en vägg dagligen eller lägg dig på golvet och pressa dig upp på böjda eller raka armar med höften kvar i golvet. Viktigt för ryggen att användas åt olika håll, dagligen.