Hitta den magiska platsen inom dig med Yin Yoga

Yin Yoga är en lugn och meditativ yogaform där fokus ligger på kroppens yin delar som bindvävnad, leder och ligament. Du jobbar framförallt med områdena kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggraden. Och till hjälp använder du kuddar, bolster, block och filtar för ökad bekvämlighet. Din uppgift är att hitta positionen inifrån och ut.

Medveten andning

Det är andningen som är den röda tråden i yoga och den fungerar som en bro mellan den yttre och inre världen. En fördjupad andning förstärker effekten av övningarna och sänker spänningar i sinnesorganen.

Det finns en stark koppling mellan andningen och det parasympatiska nervsystemet*. Genom att andas djupare lugnar man sinnet och förser kroppen med mer syre, vilken är nyckeln till god hälsa.

*Det parasympatiska nervsystemet är det som är igång när vi upplever lugn och ro. Det parasympatiska nervsystemet ser till att hjärtat slår lugnare, blodtrycket sjunker, matsmältningen stimuleras o s v.

Fördelar med yinyoga

  • Stillar kropp och sinne
  • Enkelt att utföra, passar alla
  • Mycket avslappnande
  • Minskar stress och oro
  • Bidrar till en större medveten närvaro
  • Ökar rörligheten i leder
  • Skapar ett inre lugn
  • Ökar flöde av energi och livskraft, prana.

Det finns tre ”regler” för Yin Yoga:

  1. Hitta fokus-området i en position, och hitta din personliga gräns. Här är det viktigt att du smälter in i positionen. Syftet är aldrig att gå så djupt som möjligt, utan tänk ca 60 % av din ”stretch kapacitet”. Så fort du känner ett motstånd så har du hittat din gräns.
  2. Slappna av i dina muskler, framförallt i det området positionen syftar till att påverka. Scanna hela tiden av kroppen efter spänningar att släppa taget om.
  3. Stanna i stillhet x antal minuter. Om du stannar vid din gräns utan att försöka pressa dig djupare, och slappnar av, så kommer du känna hur positionen kan få intensifieras av sig själv. Allt eftersom tiden går kanske du känner att kroppen bjuder in till att sjunka djupare, eller kanske behöver du backa. Lyssna på din kropp.

Det finns två sätt på vilket Yin Yogan kan gå fel:

  1. Du får ont.
    Här är det viktigt att skilja på ”bra” och ”dålig” smärta, Aj eller Oj-ont. Yin yogan skapar sensationer som kan och får vara ganska intensiva. Dock får dessa sensationer aldrig övergå till skarp eller huggande smärta. Vi behöver då förändra positionen genom att backa, eller kanske göra en annan position med samma fokus-område.
  2. Du känner inget i fokus-området.
    Kom då ihåg att känslan kan vara ganska subtil. Ibland känns det mer, ibland mindre. Olika dagar och olika sidor av kroppen kan kännas olika.
    Och vi får inte glömma att det finns meditativa aspekter. Vi tränar även vårt sinne i yin yoga och om du inte får en önskvärd känsla av stretch i alla positioner så kan du fortfarande se varje position som x antal minuters meditation.

Här är ett yogapass med fokus på höfterna.

Läs om Yin Yoga-
Vila dig i form är en bok med inspirerande text och bild. Detta är utdrag från boken: http://www.bokus.com/bok/9789197954037/vila-dig-i-form-med-yinyoga/

ps.  Den finns även som app Vila dig i form till mobil/iPad, rekommenderas verkligen om du gillar att bli ledd, kostnad 75 kr. En investering i dig själv.