JORD – Sensommar

Hösten närmar sig med stormsteg, de varma sommardagarna har ersatts av mörka, kallare nätter, krispig morgonluft och svalare dagstemperatur. Jag kan tända ljus när jag praktiserar på morgonen och jag gillar verkligen det. 
Nu ska vi jorda oss inför hösten och tänka att allt måste vara väl förankrat i kroppen, både tanken och ditt varande.
Vi fokuserar nu på balans och använder Yin Yogans djupa positioner för att utforska vår kropps och själs stabilitet. Och vi arbetar med meridianerna mage och mjälte.
mage

Magen kallas ”näringens hav” eftersom den styr matsmältningen. Kineserna menar att den viktigaste delen av matsmältningsprocessen äger rum här när föda och vatten ”slår rot och mognar”. Magen är källa för näring, utan dess närande verksamhet skulle de andra organen i kroppen inte kunna fungera. Magen är central och varje problem med magen återspeglar sig i de andra organen. Man kan hålla magen frisk genom att äta den kost som passar ens konstitution och tugga maten ordentligt. Enkelt eller hur!?

mjälte

Mjälten håller blodet på plats och rent fysiskt vet vi att mjälten kan lagra blod (två koppar hos människan) och sedan frigöra det på plötslig begäran. Mjälten är även nära kopplad till immunförsvaret samt bryter ner gamla uttjänta röda blodkroppar.
Organsystemen reglerar blodet i lilla bäckenet och en obalans kan orsaka menstruationsrubbningar, sängvätning, inkontinens och åderbråck. En obalans orsakar även immunförsvaret negativt och kan orsaka infektioner, förgiftningar och ökad risk att utveckla kroniska sjukdomar.

Känsla – ORO

Vi behöver den här tiden för att lyssna på våra hjärtan eftersom det är svårt att komma någonstans i livet om din känsla, ditt hjärta och dina fötter rör sig i motsatta riktningar. Lev livet som du tänker, uttryck dig själv tydligt och tro på dig själv.
Hitta ett lugnt ställe i naturen för att koppla tillbaka till jordens energi.

Övningar för Jord elementet

Håll alla positioner 3-10 minuter. Slappna av men förlora inte kontakten med kroppen utan känn av hur det känns genom hela positionen. Tänk gärna på vad kroppen meddelar dig och hur det känns under tiden och efter. Vila alltid ca en minut mellan övningarna för att känna effekten.

Börja med Omvänd Savasana på bolster

Den här ställningen aktiverar vagusnerven, som är den största kranialnerven i kroppen och påverkar andningsorganen, magen och nervsystemen. Se den som kroppens ”flygledare” som hjälper att reglera våra stora kroppsfunktioner som: andning, hjärtfrekvens och matsmältning.
När vagusnerven är balanserad förbättras matsmältningen, vårt hjärta fungerar optimalt och vårt humör och sinne stabiliseras. Vi har lättare att hitta lugn och kan stressa ner.
Låt torson vila på ett bolster med lätt särade ben och pannan på yogamattan eller en kudde. Slappna av i armar och ben.

Sfinx/Säl

Draken

Sadeln/halvsadeln

Tänk på att släppa taget om låren, låt ryggen bli tung mot golvet, slappna av i armarna, bröstet, magen.draken

Fjäril

Sittande/liggande vridning

Brygga med stöd

Här hittar du ett annat härligt JORD-pass med Magdalena Mecweld.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *