Handstående ger dig ett nytt perspektiv på livet. Vi är så vana vid att reagera på vår värld på ett förutsägbart sätt, alla inversioner (upp och ner positioner) lär oss att det alltid finns ett annat sätt att närma sig olika situationer, personer och problem. Handstående gör dig dessutom glad och ökar ditt självförtroende.

Använd rätt muskler

Du behöver bra bålstyrka och starka handleder. Praktisera övningar som stärker bålstabiliteten regelbundet. Bra övning är exempelvis Navasana.
För att öka rörlighet i handleden kan du ha handflatan nedåt och variera med att låta fingrarna sträva in mot varandra / bort från varandra utåt/bakåt. Prova även att sträcka ut handryggen genom att placera ovansida hand nedåt så fingrarna spretar i riktning bak mot knäna, prova en hand i taget eller båda samtidigt.

Teknik

När du ska gå upp i handstående handlar det mer om teknik än styrka. Pressa ifrån mot underlaget och sträck armarna så du inte sjunker ner i axlarna. Du ska känna dig lång. Ett tips är också att tänka på hur man sätter i händerna i marken.
– Det är vanligt att armarna kommer i fel vinkel mot golvet. Tänk mer att du ska ”dyka” ner och inte sätta i händerna så långt framför dig.
Att träna andra typer av armbalanser ger dig övning i fokus, medvetenhet, balans och styrka.

Fokus

Tänk på att hålla blicken ut mellan armarna.

Väl uppe på händer känner många en rädsla för att slå över och landa platt på ryggen. Flytta fram en hand för att parera, så ökar chansen att du hittar balansen igen och lär dig gå ner på sidan så känns det inte konstigare att gå upp än ner.

Vanligaste felen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *