Dag 3 på 30 day Yoga Living Challenge. Dagens asana är Trikonasana. 

Trikonasana (tri kona= tre vinklar)

Trikonasana bygger styrka och stabilitet i ben och fötter och skapar utrymme i bålen när armar och ben sträcks ut.  Öppna upp höfterna, de ska peka framåt. Det ska gå som en linje från den ena handen till den andra. Var extra försiktig med knäna som ska vara sträckta. Lika mycket kroppstyngd på båda fötterna. Om nacken känns ansträngd, titta rakt fram eller ner mot golvet.

Effekter: 
Stärker musklerna i lår, vader, hamstrings, fötter.
Minskar huvudvärk samt nackont
Jobbar på att ta bort överflödigt fett runt höften/magen.
Öppnar upp höfterna.
Stimulerar matsmältningen.
Sträcker ut ryggraden och lindrar ryggont. 
I denna ställning sker en rotationsrörelser som stärker de inre organen i magen. De roterande ställningarna i yogan sägs rensa ut gifter och slaggprodukter från kroppen.

trikonasana

Utthita Tri konasana – Utsträckta triangeln – Triangle
Utthita=Uppåtgående, utsträckt, öppen

 

Parivrtta Tri Konasana – Vridna triangeln – Revolved triangle
Parivrta=runtsnurrade, vriden, roterad

Lägg upp en bild/dag och asana med följande taggning på Instagram:@kinoyoga @omstarsofficial#30dayyogaliving 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *