Jag har träningsverk!

Igår körde jag ett nytt pass med hantlar, mängder av benböj, oräkneliga utfall och diverse balansövningar. Det var riktigt jobbigt och jag kan konstatera att det jag gjorde igår känns ganska rejält idag. Jag försöker att variera min träning och har saknat hantelträning ett tag så när jag nu fick möjligheten så tog jag den såklart.  Jag har mest kört yoga, pilates och löpning.  Egentligen så skulle jag kunna skylla på tidningen ”I Form” som skickade mig träningsdvd:n men det känns lite långsökt.

Om denna typ av värk finns följande förklaring att ta till sig.

Träningsvärk är ett tecken på att muskeln förstärks och anpassar sig. På så sätt förbereder sig kroppen för att klara mer träning.  Den framträder 24-72 timmar efter fysiskt arbete och går generellt bort inom 2-3 dygn. Bromsande rörelser ger mest träningsvärk. Excentrisk träning, när du springer nedför en backe eller spelar badminton, så arbetar lårmusklerna på ett bromsande sätt, så kallat excentriskt. Det ger mer träningsvärk än koncentrisk träning (till exempel vanlig löpning, spinning).

Enkelt uttryckt bryter du ner muskeln för att återuppbygga den i en ny form som passar muskeln bättre till nästa gång den typen av rörelse ska utföras.

Det är smarta små rackare våra muskler, men ont gör det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *