Här Mia Törnbloms 10 steg till Bättre självkänsla.body

1. Skilj alltid på begreppen självkänsla och självförtroende-
Ofta blandar vi ihop vårt värde med våra prestationer, när vi gör ett misstag så har vi inte gjort ett misstag, i stället har vi BLIVIT ett misstag. Viktigt att komma ihåg att ibland GÖR vi fel men vi ÄR aldrig fel.

2. Öva på att bekräfta dig själv-
Varje kväll kan du skriva ner tre saker som varit bra med dig under dagen. Tänk så här: om du ställt till det i två minuter kan det kännas som en katastrof-dag, varför då inte göra två minuters bra saker till en kanondag?

3. Jämför dig inte med andra-
Jämför dig i stället med dig själv – bli gärna inspirerad av andra! Men känn dig aldrig sämre än någon annan för att de råkar kunna någonting lite bättre. Med god självkänsla slipper du känna dig sämre eller bättre som person än någon annan.

4. Välj för din skull – inte för andras-
Välj att göra det du själv vill hellre än att prestera för att andra ska bli imponerade. Med god självkänsla följer vi våra egna drömmar och önskningar.

5. Lev som du lär-
Hur präktigt det än kan låta så behöver vi göra vad vi kan för att leva som vi lär om vi vill ha en god självkänsla. Ta reda på dina egna normer och värderingar – vad är rätt och riktigt för dig? Gör sedan vad du kan för att leva efter dessa.

6. Var snäll mot dig själv!
Vi behöver behandla oss själva som om vi var någon vi faktiskt tycker om. Behandla dig själv som någon du tycker om och njut av de 97 procent som var fantastiska och oroa dig inte över de 3 procent som gick sådär.

7. Du duger!
Det är omodernt att känna sig otillräcklig, lägg av med det! Tänk i stället ”jag är en härlig en som gör så gott jag kan och det räcker verkligen!”

8. Gör dig fri från skam och skuld-
Vill du ha en riktigt god självkänsla behöver du gör dig fri från känslor som skam och skuld. Stryk sådant som krig på jorden – det är inte ditt fel. Om du har gjort något, skadat någon – försök ställa det till rätta.

9. Lev i nuet!
Öva på att vara här och nu i stället för att leva i och älta det förgångna eller oroa dig för i morgon. Det enda vi kan påverka är vad som händer nu.

10. Stanna upp!
I den tid vi lever nu krävs det mer självkänsla hos individen för att hantera livet på livets villkor. Vi har andra möjligheter, krav och förväntningar. För att hantera det och inte bara nå dit vi vill utan också må bra på vägen dit, behöver vi stanna upp regelbundet. Bli medveten om vad du tänker och tycker. Om livet är en plåga i fem år på vägen till ett mål kommer vi förmodligen inte att kunna njuta av det när vi väl når fram.

 

Och Kinos råd till ditt ”yogiska” väbefinnande: