Surya Namaskara – solhälsning

På sanskrit betyder ”surya” sol och ”namaskara” att hälsa full av kärlek och hängivenhet.
Vill du börja flyta genom solhälsningen kommer här underbara tips för att lära dig en bra övergång i solhälsningarna. Solhälsningen värmer upp kroppen, ger energi och ökar flexibiliteten.

Floating in Sun salutation

Njut av en pedagogisk genomgång med bra yogatips från Christina Sell. Enjoy!

Fler tekniktips från Christina hittar du här.

Bästa tipset – TRYCK NER FÖR ATT FÅ KRAFT UPP!

 tekniktips i solhälsningen

Öva med strap för få fötterna att lyfta.

Starta din dag med solhälsningar

Solhälsningar är ett utmärkt sätt att börja dagen med och traditionellt sett utövas de på morgonen, mot solen. De stretchar och sträcker ut hela kroppen. Solhälsningar hjälper till att reglera andningen, gör det lättare att fokusera, ger energi och stimulerar cirkulationen i kroppen.

Solhälsningar förekommer ofta som en del i yogaklasser men fungerar utmärkt att göra för sig själva som ett helt yogapass. De kan repeteras allt från tre upp till tolv gånger.

Börja med att lära dig positionerna och fokusera sedan därefter på andningen.

Solhälsning A består ofta av följande positioner: 

  1. Bergspositionen (Tadasana)
  2. Sträckta armar (Urdvha Hastasana)
  3. Stående framåtfällning (Uttanasana)
  4. Halv stående framåtfällning (Ardha Uttanasana)
  5. Plankan (Phalakasana)
  6. Fyrsidig stavposition (Chaturanga Dandasana)
  7. Kobran (Bhujangasana) alternativt Uppåtgående hund (Urdhva Mukha Svanasana)
  8. Nedåtgående hund (Adho Mukha Svanasana)
  9. Halv stående framåtfällning (Ardha Uttanasana)
  10. Stående framåtfällning (Uttanasana)
  11. Sträckta armar (Urdvha Hastasana)
  12. Bergspositionen (Tadasana)