En ny japansk metod har fått stor spridning på nätet och sägs vara mycket effektiv för dig med ryggont.
Den japanska läkaren Toshiki Fukutsudzi har utvecklat metoden som sägs motverka både dålig hållning och problem med ryggen samtidigt som den stärker din bukmuskulatur.  Allt som krävs är fem minuters daglig träning. Och övningen sägs göra underverk inom bara några veckor.

Bli kvitt din ryggvärk

Gör så här:

1. Rulla ihop en handduk hårt och se till att den håller ihop med ett band (70×140 cm blir lagom).

2. Lägg dig på golvet med rullen i höjd med naveln, i svanken där ryggraden kröks. Det är viktigt att rullen ligger rätt, för att du ska få effekt.

3. Sträck armarna över huvudet, handflatorna ska vara vända nedåt och lillfingrarna ska röra vid varandra. Benen ska vara raka, fötterna i axelbredd och vinklade så att stortårna nuddar varandra.

4. Ligg stilla i detta läge i fem minuter. Det är inte så behagligt men blir lättare för var dag. Tänk på att rulla av försiktigt när du är klar.

Gör den gärna tre ggr/dag de första veckorna.
ryggont
Vill du läsa mer om detta, klicka här.
Har du en ryggskada så ska du inte provocera den. Om det gör ont, avbryt och känn efter. Ibland är vila bästa medicinen. Lyssna på din kropp!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *