Om Namah Shivaya: Shivamantra som används för att odla inre styrka och oräddhet. Och för att hylla det gudomliga inom dig.

Det ständiga bruset…

Vi är så mycket uppe i huvudet, tankarna flyger hit och dit. Så som tankar gör och ska göra. De tar oss med på en massa galna upptåg i livet. Ibland bjuder de på härliga upplevelser och andra gånger mindre bra… men vi är inte våra tankar.

I meditation försöker vi hitta stillhet, inom oss… för där bakom bruset av alla tankar finns en annan version av Dig att upptäcka… den bästa versionen ❤️

DU ❤️


Att ta några minuter till meditation varje dag hjälper dig inte bara att bli den bästa versionen av dig själv utan du blir även lugnare, och enligt forskning påverkas din hjärna positivt av stillheten.

  • meditation producerar lyckohormoner, lindrar ångest och verkar smärtstillande
  • den sänker blodtrycket, minskar risken för stroke och hjärtsjukdomar
  • den saktar ner hjärnans åldrande och håller kromosomerna unga
  • den ger dig bättre sömn (och är bättre än en tupplur under dagen)

Olika tekniker

Du kan meditera på olika sätt. Du kan fokusera på andningen, förnimmelser i kroppen eller ett mantra. Här kan du läsa mer om meditation. Och så kan man använda sig av en mala.

Ett mala består oftast av 108 mindre pärlor samt en extra, större pärla som markerar början och slutet på malat. Denna ska representera din egen inre vägledare. 

Så här använder man en mala
Sitt i meditationsställning med ögonen slutna. Håll malan i din högra hand. Lägg den över långfingret och räkna med tummen. Pekfingret är utsträckt och ska inte röra vid malan.
Pekfingret står för egot. Därför bör man undvika att använda pekfingret när man ’räknar’.

Du börjar vid den stora pärlan eller där hänget är och räknar till du gjort hela varvet.

Repetera mantrat tyst eller högt, en gång för varje pärla och till varje andetag. För varje gång du säger mantrat så flyttar du fram fingrarna till nästa pärla tills du upprepat mantrat 108 gånger.
Sen vänder du och räknar åt andra hållet om du vill göra mer än 108 gånger.
 
Att ta hjälp av ett mantra och en mala på det här sättet ger bra fokus vid meditation, vilket kan göra det lättare att stilla sinnet. 

Så här håller du din mala


Olika mantran

Ett mantra jag ofta använder vid meditation är:

Om Namah Shivaya
Shivamantra som används för att odla inre styrka och oräddhet. Och för att hylla det gudomliga inom dig.

översättning:
Jag bugar mig för Shiva
Jag vänder mig till mitt inre Själv

Shiva är den gudomliga verkligheten, det inre jaget, namnet på din sanna identitet – ditt själv.

Här är några fler:

  • Om: Det viktigaste och kraftfullaste av alla mantran. Om är allt, ursprunget, nuet, framtiden. Hela universum.
  • So Ham: Betyder ”Jag är det” och kallas ofta för andetagets eget mantra.
  • Om Gum Ganapataye Namaha: Ett mantra till Ganesha för att ta bort alla hinder och lösa problem.
  • Om Mani Padme Hum: Det mest kända buddistiska mantrat. Betyder ”Juvelen i lotusblomman” och används för medkänsla och acceptans.
  • Aham Prema: Betyder ”Jag är kärlek”

Ett mantra som är underbart att sjunga är Gayatri mantra. Har du inte testat så rekommenderar jag denna versonen av hela mitt hjärta. ❤️

Välja mala

Valet av mala beror på syftet. Jag kan tänka mig att intention eller intuition kan spela in. Många anser att man dras till rätt mala, att den mala som tilltalar ögat ofta är den malan man behöver.
Jag tror att det smycket man vill bära är det rätta och att man inte ska köpa något som inte talar till en även om egenskaperna är bra. Kroppen tar till sig de energierna den behöver ur varje sten.

Här kan du köpa fina handgjorda malas.

Om malan går sönder kan det vara ett tecken på att du ’jobbat klart’ med malans energier. Eller att du varit oförsiktig. Vill du att malan ska hålla länge, så bör du vara varsam. 

Just nu använder jag en mala med jaspis och blå akvamarin, den har jag knutit själv.

För mod, beslutsamhet och fokusering. Livslång kärlek och fred.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *