Navasana (nava- båt)

Navasana

Navasana är bra övning om man vill stärka sin core. I denna video går Victor Frih igenom den korrekta tekniken för att utföra denna asana.

Sitt i Dandasana. Böj på benen, sätt i tårna i golvet och ta tag med händerna i knävecken.
Andas in, lyft bröstet och dra in skulderbladen. Hitta kontakt med bäckenbotten, genom en lätt anspänning och ett lyft uppåt. Dra samtidigt in nedre revbenen mot höftbenen.
Andas ut och luta överkroppen bakåt, utan att runda ryggen. Lyft fötterna från golvet. Sträck armarna längs sidan av benen med handflatorna inåt. Bredda mellan skulderbladen samtidigt som de fortfarande strävar ned mot svanskotan. Sträck ut benen om det går.
Om du börjar falla bak med överkroppen, ryggen böjs eller om du får smärta i ländryggen återgå till böjda ben.
Gå aldrig djupare än att du kan behålla en rak rygg och ett lyft bröst.
Dra in hakan lite lätt för en lång nacke. Håll i fem-tio långa djupa andetag.

navasana

Vill du vara med på denna Challenge, gå in och anmäl här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *