Ashtanga är en dynamisk yogaform och beskrivs ofta som en av de mest fysiskt krävande yogaformerna. Det som är typiskt med Ashtanga Yoga är att man utför ett visst antal positioner i en bestämd ordning, där andningen synkroniseras med rörelserna i ett flöde, så kallad vinyasa.

Fördelar med Ashtanga Yoga

  • Gör kroppen starkare.
  • Gör kroppen mer vig och flexibel.
  • Ökar blodcirkulationen och syrehalten i blodet.
  • Rensar ut slaggprodukter från muskler och organ.
  • Bygger upp immunförsvaret.
  • Ökar koncentrationsförmågan.
  • Ger bättre sömn.
  • Hjälper dig att komma ner i varv och bygga upp ett inre lugn (eftersom du alltid gör samma positioner så upplever jag att Ashtanga blir väldigt meditativ. När du lärt sig sekvensen behöver du inte tänka på vad som kommer härnäst utan andetaget guidar dig in i nästa position vilket blir till meditation i rörelse).
  • Gör dig mer medveten om hur din kropp och dina mentala processer fungerar.
  • Förändrar din inställning till dig själv och livet.

Tips till dig som vill träna Ashtanga Yoga

  • Ashtanga Yoga är en fysiskt krävande yogaform, var lyhörd mot din kropp.
  • Yoga handlar inte om prestation så ha tålamod med kropp och sinne.
  • Varje position anses förbereda nästa och bygga upp den styrka och balans som behövs för att gå vidare.
  • Det är viktigt att fullfölja varje sekvens och att positionernas ordningsföljd följs.
  • Du ska inte gå längre i serien än du klarar. Här kan du ladda ner en översikt på de olika positionerna i Ashtanga Yoga.

Mer om Joey Miles

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *