För många människor kan första serien vara alldeles tillräckligt, men den andra serien medför många välgörande fördelar i din utveckling.

Sekvensmönstret i en Ashtanga serie är:

  1. Solhälsningar (med föregående öppningsmantra[)
  2. Stående ställningar
  3. En av sex serier, ’sittande’ ställningar
  4. Bakåtböjningar (och ev. handstående)
  5. Inverterade och avslutande ställningar

”You have to keep breaking your heart until it opens.” – Rumi

Intermediate – andra serien

Passet börjar med att värma upp kroppen länge i olika övningar. Inledningsmantra. Sedan görs alla fundamentala asanas och efter det en sittande sekvens med fokus på vridningar och bakåtböjningar. Sist avslutande. Avslutningsmantra. Savasana.

Öppna ”hjärtat”

Vi lagrar mycket spänningar i området kring bröstryggen och hjärtat. Att göra bakåtböjningar är en motvikt till allt stillasittande. Du öppnar upp hjärtat vilket ger energi och glädje.
Bakåtböjningar är en viktig del i yogan som behöver praktiseras regelbundet för att skapa balans i kroppen och släppa på fysiska och emotionella spänningar.

Bakåtböjningar väcker känslor

Antingen gillar eller så hatar du bakåtböjningar! Det händer mycket inom dig när du böjer kroppen bakåt och det väcker ofta starka känslor i form av eufori, glädje, rädsla eller obehag. Kroppen reagerar på olika sätt, var beredd.

Emotionella spänningar

Bakåtböjningar kallas även för hjärt-öppnare då inte bara fysiska spänningar utan även emotionella släpper. Genom att få energin att flöda här kan vi släppa negativitet, blockeringar och annat onödigt som vi inte behöver bära med oss för att våga öppna upp vårt hjärta igen. När spänningarna släpper upplever vi energi och känslor av glädje.

Att tänka på

  • Ha tålamod! Om du går för djupt, för snabbt eller tvingar kroppen in i en bakåtböjning kan du göra mer skada än nytta.
  • Bygg styrka för att balansera flexibiliteten.
  • Använd rätt teknik – Försök inte att fokusera på att komma så djupt som möjligt utan hellre att tekniken sitter och du du gör rätt.
  • Balans är viktigt, variera din praktik med alla olika typer av positioner.
  • Det får aldrig göra obehagligt ont i en position, då måste du genast backa.
  • Om du får ont i ländryggen, backa! Jobba på att förlänga ryggraden samt gör positioner som ökar rörligheten i övre delen av ryggen för att avlasta länden. Använd dina bandhas.