Yin Yoga och ”Frozen shoulder”

Det tydligaste tecknet på att man har ”Frusen (stelnad) skuldra/axel” är att man har svårt att vrida armen utåt, även om någon hjälper till. Det är också svårt att sträcka armen rakt uppåt. Går det att klia sig på ryggen så är diagnosen inte ”Frusen axel”.

Det börjar ofta smygande med smärta i axeln när man rör den. Därefter börjar axeln bli stel och stelheten ökar med tiden. Det kan bli svårt att exempelvis kamma sig eller att borsta tänderna. Man får även värk i axeln och det är vanligt att det gör som mest ont på nätterna när man ligger och ska sova.

Axelleden är kroppens rörligaste led. Frusen skuldra medför att ledkapseln som sitter runt axelleden krymper. Då ledkapseln krymper och drar ihop sig minskar axelns rörlighet och så småningom kan den bli helt stel. När axeln börjar bli stel värker den och det gör ont när man rör den. Frusen axel är självläkande men det tar tid, vanligtvis 1-2 år.

Tips på Yin Yoga övningar vid ”Frozen shoulder” eller för att öka rörlighet i axlar/skuldror.

Dessa övningar gör underverk för stela och trötta axlar.  Gå inte för djupt, stanna där det börjar kännas och håll övningen i 3-5 minuter. Att tvinga kroppen in i en position stressar den och gör att övningen får motsatt effekt. Lyssna på kroppen och ha tålamod.

För in din ena arm under den andra, med handflatan upp mot taket. Du kan ligga i barnets position, stå på alla fyra eller ligga som på bilden. Testa dig fram hur det känns. Låt pannan vila mot golvet eller vrid huvudet mot samma håll som armen. Ha den främre armen rak eller böjd. Stanna i 3- 5 minuter och byt sedan arm.

Lägg dig med korsade eller raka ben, en ihopvikt filt eller annat stöd under skulderpartiet och armarna vilande ovanför huvudet på ett bolster. Huvudet vilar på golvet.  Stanna i 3- 5 minuter. När du går ur positionen kan du rulla axlarna försiktigt. Sänk stödet du vilar armarna på allt eftersom din rörelseförmåga förbättras. Kanske behöver du ännu mer stöd än på bilden när du börjar.

”The evil shoulder opener” kallas denna axelöppnare på engelska. Som du hör på namnet kan den göra lite ont. Precis som för höfterna, är axlarna ett område där vi av olika anledningar ofta har mycket spänningar. Försök härda ut, denna axelöppnare är väldigt välgörande och känslan i axlarna och bröstet efter positionen brukar vara magisk.

  1. Börja med att ligga på mage med ansiktet nedåt.
  2. Sträck ut ena armen i 90 graders vinkel från kroppen, med handflatan nedåt.
  3. Böj den andra armen och placera handen under dess axel. Tryck den handen i golvet samtidigt som du roterar kroppen i riktning mot den utsträckta armen. Benen får vara så som det känns bekvämt, vilket kan vara sträckta eller böjda.
  4. Slappna av och andas. Stanna 3-5 minuter.
  5. Kom försiktigt ut ur positionen och gör samma sak på motsatt sida. Vila gärna en stund mellan höger och vänster sida och känn cirkulationen i axeln/armen du just öppnat upp!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *