Vad är fascia?

Fascia är ett nätverk av bindväv utan början och slut och omsluter i princip allt i kroppen, från muskler och skelett, till organ och celler. Det är kostymen som håller alla delar i kroppen på plats, underlättar rörelse, hållning, balans och som låter oss klara av trycket från gravitationen.

Genom fascian sker all kommunikation mellan kroppens olika delar. Det finns ca 10 gånger fler känselreceptorer i fascian än i våra muskler och kommunikationen i fascian är 15 gånger så snabb som i nervsystemet. Det är i fascian vi har hela vår intelligens, intuition och känsla, en förlängning av hjärnan om du så vill, och det är det som gör kroppen till en helhet och inte en massa delar.

Träning

Kunskap om fascian påverkar hur vi ser på träning och motion. Inom kampsport har man länge tränat på ett sätt som gynnar fascians funktionalitet. Och det finns ett flertal exempel på fotbollsspelare som använt just kampsport (Zlatan) eller yoga som kompletterande träning och haft långa karriärer med få skador. Det finns en anledning att tyska världsmästarna i fotboll fokuserar sin rehab kring fascia.

YinYoga

Meridianerna som du aktiverar när du tränar YinYoga löper genom vår fascia. Vi vill att fascian ska vara rörlig, men med åren blir den mer stel och torr. Även näringsfattig mat, dåligt med vätska, stress, stillasittande arbete och dålig återhämtning påverkar vår fascia negativt. När vi utövar YinYoga tränar vi inte bara vår fascia utan stimulerar också flödet av energi i kroppens meridianer (energikanaler). Genom att utföra YinYoga positioner och vila i dessa ökar du rörligheten och fascians vitalitet samt balanserar din prana (livskraft). När vi medvetet slappnar av, öppnar hela kroppen upp och vi kommer åt nätverket inom oss och läker.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *