PIGEON POSE (DUVAN)

Halv duva (även kallad sovande svan/svanen)

Duvan består av flera olika varianter. Detta är halv duva, som kan utföras som på bilden alternativt med underarmar eller händerna i golvet och bröstet lyft . Halv duva är en höftöppnare som stretchar hela höftpartiet. Beroende på rörlighet och flexibilitet justerar du främre benet så det känns bra för just dig. Utgå från att foten ska vara i höjd med ljumsken.

Fördelar med denna position

  • Vi lagrar mycket stress i kroppen och den sätter sig ofta som blockeringar i höften, så ta verkligen tid till att sitta/ligga i den här positionen, 2 – 10 minuter.
  • Stretchar sätesmusklerna, utsida lår och ljumsken.
  • Stärker höfter, ben och ländrygg.
  • Ökar cirkulation i höft och bäcken.
  • Verkar lugnande för nervsystemet.

Gör så här

  1. Andas in, lyft höger knä fram, placera knät bakom höger hand. Försök i den mån det går att placera höger underben i 90 grader, så höger fot hamnar bakom vänster hand. 
  2. Placera händerna i golvet på varsin sida, sträck ut bakre benet rakt, kontrollera att bakre benet ligger rakt och inte åt sidan. Om du hamnar med sätet i golvet så behöver du dra höger häl närmare vänster ljumske. 
  3. Fördela vikten jämnt över ben och höfter, andas in och sträck på ryggen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *