Nedan kommer jag att lista mina måltider under en 21-dagars detox.

Det finns många olika teorier om hur man ”detoxar” sin kropp på bästa sätt och det finns läkare som säger att kroppen klarar detta själv. Detta är upp till var och en att bedöma. Jag har inspirerats av Nishan Joshi, dietguru i England. Han är utbildad osteopat och anlitas flitigt för sin holistiska syn på detox.

Den detoxen som jag gör handlar  primärt om att göra kroppen basisk och att vara lite mer mindful än vad man brukar. Det finns många studier på fördelarna med en basisk kropp och i dem alla antyds det att vi som oftast har en försurad kropp. Vilket kan vara gro-grunden för diverse sjukdomar och obalanser.

Tarmarna trivs bäst i pH-värde 7 eller högre! och det är där du tillgodogör dig näringen i det du äter.

Är du osäker på ditt eget pH-värde kan du köpa lackmuspapper och mäta detta. pH-värde 7 är neutralt, pH-värden mellan 0 – 7 är sura medan pH-värden mellan 7 och 14 är basiska. Saliven bör ha pH-värde 6,6 – 7,2. Din urin bör ha pH-värde 6,4 – 6,8.Lackmus

En försurad kropp kan ge följande symptom: Försämrad matsmältning, tarmbesvär, förstoppning, leversjukdomar, gallsten, trötthet, ilska, irritation, högt blodtryck, muskelstelhet, parasitsjukdomar, stroke, dålig syn, skört skelett, övervikt och astma. Degenerativa sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, förtidigt åldrande och diabetes.

Nice to know: Det har förekommit en del debatter runt socker, mjöl och mjölk i media (det så kallade vita ”giftet”). Mer info hittar du här.

Recept på god detox mat som passar de flesta hittar du på min receptsida Let’s go detox.

Dag 1-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron, halv mogen banan. Träning på gymet.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- omelett med buffel fetaost och kokt sparris- Gott!
Middag- kycklingklubbor med bönor – Jättegott!

Dag 2-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron. Promenad 35 min.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- gårdagens middag, kycklingklubbor med bönor
Middag-lax i ugn med ingefära, koriander och chili med Linser med citron och persilja– Jättegott!
Noterat: Idag har jag lite huvudvärk.

Dag 3-
Morgon: Hemlagad proteinbar. Träning på gymet.
Frukost- Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron. Hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- gårdagens middag, lax i ugn med ingefära, koriander och chili med Linser med citron och persilja– Jättegott!
Middag- Tom kha gai och Jockes bröd
Noterat: Mår strålande!

Dag 4-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron. Promenad 35 min.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- gårdagens middag, Tom kha gai och Jockes bröd
Middag- Ljummen kycklingsallad med sweetie och ugli
Noterat: Magen är igång

Dag 5-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron. Morgonstretch 20 min, finns beskriven här.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- gårdagens middag, Ljummen kycklingsallad med sweetie och ugli
Middag- sallad med spenat, machesallad, grillad kyckling, bönor, majs, buffel-fetaost, salladslök,olivolja
Noterat: Mår underbart!

Dag 6-
Morgon: Hemlagad proteinbar. Träning på gymet.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft, kokt ägg
Lunch- Smarrig repris på middag från gårdagen: sallad med spenat, machesallad, grillad kyckling, bönor, majs, buffel-fetaost, salladslök,olivolja
Middag- Thailändska fiskkakor
Noterat: Idag har vi gjort en leverrening

Dag 7-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft, kokt ägg
Lunch- Vår absoluta favorit under detox, Chilikyckling med getost och rödbetor
Middag- Falafel med hembakat glutenfritt pitabröd, morötter, rödlök och vitlökssås– Gott!
Noterat:

Dag 8-
Morgon: Yoga, alla stående i ashtanga. Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- Gårdagens lunch- Vår absoluta favorit under detox, Chilikyckling med getost och rödbetor
Middag- Hoisinkyckling med fullkornsris
Noterat:

Dag 9-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron. Morgonstretch 20 min, finns beskriven här.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- Gårdagens lunch- Hoisinkyckling med fullkornsris
Middag- Thailändska fiskkakor
Noterat:

Dag 10-
Morgon: Hemlagad proteinbar. Träning på gymet.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- Thailändska fiskkakor med bönsallad och vitlöksdressing
Middag- Chili- och ingefärslax med broccoli
Noterat: Detta går som en dans, dagens middag var så smarrig!

Dag 11-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron. Morgonstretch 20 min, finns beskriven här.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- Chili- och ingefärslax med broccoli
Middag- Hemlagad grönsakssoppa med Jockes bröd
Noterat:

Dag 12-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron. Vila
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- Gårdagens hemlagade grönsakssoppa med Jockes bröd
Middag- Kycklingsallad med fetaost
Noterat:

Dag 13-
Morgon: Hemlagad proteinbar. Gymträning
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft, kokt ägg
Lunch- Kycklingsallad med fetaost
Middag- Laxfilé med nötig quinoasallad och fetaostkräm
Noterat: Idag har vi gjort en leverrening

Dag 14-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron. Vila
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft, kokt ägg
Lunch- Laxfilé med nötig quinoasallad och fetaostkräm
Middag- Favorit i repris-  kycklingklubbor med bönor – Jättegott!
Noterat: Långpromenad i det vackra vintervädret

Dag 15-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron. Vila
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- Gårdagens middag: kycklingklubbor med bönor – En favorit!
Middag- Hoisinkyckling med glasnudelsallad
Noterat: Idag är det yogaträning

Dag 16-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron.Vila
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- Gårdagens middag: Hoisinkyckling med glasnudelsallad
Middag- Favorit i repris: Thailändska fiskkakor med nötquinotto och vitlökssås
Noterat:

Dag 17-
Morgon: Hemlagad proteinbar. Gymträning
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- Favorit i repris: Thailändska fiskkakor med nötquinotto och vitlökssås
Middag- Kikärtsbiffar med spenatsås och sallad på spenat, ruccola, sugarsnaps, ärtor och granatäpplekärnor- Allt var gott utom spenatsåsen.
Noterat:

Dag 18-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- Kikärtsbiffar med spenatsås och sallad på spenat, ruccola, sugarsnaps, ärtor och granatäpplekärnor- Allt var gott utom spenatsåsen.
Middag- Lax i ugn med nötig quinoasallad (denna quinoan är supergod, vår favorit)
Noterat:

Dag 19-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft
Lunch- Gårdagens supergoda middag- Lax i ugn med nötig quinoasallad (denna quinoan är supergod, vår favorit)
Middag- Paneng Gai
Noterat:

Dag 20-
Morgon: Kopp varmt vatten med färsk ingefära och pressad citron.
Frukost- hemlagad müsli, blåbär och soygurt (naturell), glas morotssaft

Nu ska vi till Billingehus med barnen och bada på Arena Skövde– Vi avslutar vår detox för de här gången!