Bandhas

Bandhas används tillsammans med asana, pranayama, visualisering och meditation och fungerar som ett kraftfullt stöd.

Man kan säga att bandhas är de inre energiventilerlås eller förseglingar som när de aktiveras tillåter energi att flöda genom dem. De gör att du blir stabilare i kroppen, och får bättre balans. De hjälper också på vägen in och ut ur positionerna och fungerar skyddande i vissa positioner. 

Man brukar prata om tre lås och Maha Bandha är aktivering av alla lås.

  • Mula Bandha (rotlås)
  • Uddiyana Bandha (maglås)
  • Jalandhara Bandha (nacklås)

Relaterad bild

Så här aktiverar du kroppslåsen

Mula Bandha – rotlåset
Mula Bandha, rotlåset, skyddar den nedre ryggen samt håller den korrekt i relation till resten av ryggen. På bäckenbotten vilar hela överkroppen och att kontrollera den inre muskulaturen i det här området underlättar att bära och röra överkroppen. Bäckenbotten är avgörande i vår bålstabilitet, samt för ryggradens, höftens och sätets funktion.
Ett fullt rotlås ska inte ska göras av personer med högt blodtryck, gravida eller under menstruationens första dagar. 

Uddiyana Bandha – maglåset
Maglåset hittar du i den nedre delen av magen, i de inre magmusklerna, ungefär under naveln. Maglåset skyddar ryggslutet, ländryggen och jag upplever att jag förlänger i ryggraden. Fysiskt tränar detta lås upp våra magmuskler, och kan hjälpa till att aktivera de nedre magmusklerna som annars kan vara svåra att komma åt.

Jalandhara Bandha – nacklåset
Om rotlåset förlänger ryggen neråt är nacklåset det som öppnar och stödjer den övre ryggen och huvudet. Nacklåset skyddar nacken i alla bakåtböjningar samt håller huvudet balanserat rakt uppe på kotpelaren.

Så hittar du nacklåset lite förenklat:
1. Dra först in navel för att rota ditt bäcken.
2. Lyft sedan bröstet.
3. Dra in hakan (inte ner).
4. Se till att hålla ner skulderbladen.
5. Slappna av i nackmusklerna.

Positionen kan kännas stel till en början, men med träning blir den alltmer naturlig. Nacklåset hjälper huvudet att balansera rakt ovanför ditt hjärta, vilket avlastar nacken samtidigt som det stillar sinnet och tankarna.

Tänk så här – det tar lite tid. Genom att försöka gång på gång, oavsett om man går 1 ggr/vecka eller oftare så är mitt tips att försöka använda kroppslåsen. Man tar till sig saker på olika sätt, vissa behöver teori, andra behöver praktik. Just här tror jag mest på praktik.
Och ja, plötsligt händer det. Poletten trillar ner och voila – Yoga-sthah – steadfast (stadig) in yoga. 

Kuriosa

Från Bhagavad Gita – Chapter 2

TEXT 48
yoga-sthah kuru karmani
sangam tyaktva dhananjaya
siddhy-asiddhyoh samo bhutva
samatvam yoga ucyate

Översatt:
Be steadfast in yoga, O Arjuna. Perform your duty and abandon all attachment to success or failure. Such evenness of mind is called yoga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *