Är du dödstrött? Eller superstressad? Testa din andning – och hitta rätt energinivå med hjälp av yogisk näsborrandning.

Fysiskt är det alltid lättare att andas genom den ena av de två näsborrarna. Är man pigg och alert eller har en hög stressnivå så är höger näsborre mer öppen och man andas mest genom den. Är man trött eller lugn dominerar den vänstra så att luftflödet är starkast där. Detta biologiska fenomen kallas inom både yoga och medicin för ”näscykeln”.
–Med en enkel yogateknik kan man också påverka stress och trötthet genom att andas medvetet med ”motsatt” näsborre, säger Marian Papp som är yogalärare och folkhälsovetare. Medveten andning med vänster näsborre verkar lugnande och med höger stimulerande.
Övningarna kan man ta till när man behöver piggas upp eller stressa ner. Man kan också regelbundet ett par gånger om dagen göra den övning man bäst behöver för att hålla en jämn energinivå.

Vilken näsborre dominerar hos dig?

Med ett enkelt test av luftflödet i näsan märker du direkt om du är lugn/trött eller alert/stressad.

Gör så här:
Håll handryggen vågrätt under näsan och blås ut luften genom näsan.
Känn efter vilken näsborre som dominerar, dvs på vilken sida som luftflödet känns starkast. Detta är din dominanta näsborre.
Lyssna samtidigt på utblåsljudet. Håll för en näsborre i taget med ett mycket lätt tryck. Den näsborre som har lägst ljud är mera öppen, dvs dominerar just nu. Ibland har man ungefär samma flöde i båda näsborrarna, försök då igen om en stund.

Vill du bli lugn?

När vänster näsborre dominerar är man oftast lugn, avslappnad, har en låg energinivå, är ofta törstig, ägnar sig åt något kreativt, lyssnar och man har oftast en kylande känsla i kroppen. Man kan också vara trött eller nedstämd.

Att andas medvetet med vänster näsborre
:
• är lugnande
• stimulerar höger hjärnhalva
• har kylande effekt på kroppen
• minskar stresshormonerna
• minskar blodsockret
• sänker blodtrycket
• sänker hjärtfrekvensen

Gör så här:
Andas i 4–5 långa andetag. Håll samtidigt för höger näsborre genom att trycka lätt med fingertoppen en bit upp på näsvingen. Utandningen är oftast 1,5 gånger längre än inandningen. Håll hakan en aning sänkt hela tiden.
Andas sedan normalt med båda näsborrarna öppna i 4–5 andetag. Fortsätt göra långa utandningar. Forcera inte.
Fortsätt att växla andningen med stängd respektive öppen näsborre i samma intervall under högst 5 minuter.

Vill du bli pigg?

När höger näsborre dominerar är man fysiskt eller mentalt aktiv, utåtriktad, hungrig, har en värmekänsla i kroppen och ofta stressad.

 

Att andas medvetet med höger näsborre:
• är uppiggande
• stimulerar vänster hjärnhalva
• stimulerar positiva emotioner
• har en värmande effekt på kroppen
• ökar blodsockret
• höjer blodtrycket
• ökar hjärtfrekvensen

Gör så här:
Andas in i djupa, långa, jämna andetag 4–5 gånger med långa inandningar. Håll samtidigt för vänster näsborre genom att trycka lätt med fingertoppen en bit upp på näsvingen.
Andas sedan normalt i 4–5 andetag utan att hålla för näsborren. Tänk på att göra långa inandningar. Känn efter så att du inte forcerar andningen.
Fortsätt att växla andningen med stängd respektive öppen näsborre i samma intervall under högst 5 minuter.

Texten är skriven av Marian Papp,  läs fler artiklar om hennes arbete här. Hon har dessutom skrivit en bok som jag tänker köpa, ”Yoga på djupet”. Boken förklarar vad som händer i kroppen rent fysiologisk när man utför de olika ställningarna inom sin yoga practise. Det ska bli mycket intressant att läsa om. Bra pris på boken hittar du här.

2 thoughts on “Andas bort stress och trötthet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *