För många är det en dröm att lära sig ett kontrollerat handstående. Adho Mukha Vrksasana som positionen heter på sanskrit. Det är så många olika delar involverade i ett handstående, hela kroppen utmanas och man man får jobba med olika delar för att få ihop det. Det är en härlig utmaning!

Öva, öva öva

Så öva på inversioner (upp och nervänd position) och hitta nyckeln till handstående. Fördelarna med inversioner är många. Bland annat förbättras din blodcirkulation genom att du vänder upp och ner på blodflödet i kroppen. Tack vare gravitationskraften hjälper du hjärnan att ta upp mer syre och blod och därmed ökar din koncentration och förmågan att fokusera bättre. Genom att stå på händer kommer du dessutom att bygga styrka och bidra till att utveckla hela kroppen i symbios.  En utmaning- Ja, en omöjlighet- Nej!

Öva handstående med Kino- 10 minuter

Fördelar med handstående

  • Du vänder blodflödet i kroppen och förbättrar cirkulationen. Det förser hjärnan med mer syre och blod. Därmed ökas den mentala funktionen och koncentration, minne och bearbetnings förmågor förbättras.
  • Du ökar lymfans viktiga roll i kroppen, att hålla dig frisk och transportera bort gifter.
  • Handstående ger dig ett nytt perspektiv på livet. Vi är så vana vid att reagera på världen på ett förutsägbart sätt, upp och ner positioner lär oss att det alltid finns ett annat sätt att närma sig olika situationer, personer och problem.
  • Balans och styrka byggs upp med tiden och dina framsteg.
  • Du blir glad och ökar på sitt självförtroende.
  • Handstående stärker dina axlar, armar och handleder, sträcker magen, förbättrar balanssinnet, lugnar hjärnan, lindrar stress och mild depression.
  • De utmanar dig både mentalt och fysiskt.
  • Bidrar med en lekfullhet som får oss att släppa prestationen.
  • Ger vårt immunförsvar en härlig boost.
    Som du förstår är det idel fördelar så öva på!

Här har du flera tips på hur du kommer upp i handstående.

Vad är en inversion?

En inversion innebär kort och gott att du på något sätt vänder upp-och-ner på kroppen, så att benen befinner sig ovanför hjärtat. Det kan handla om olika typer av hand- eller huvudstående, underarmsbalans, skulderstående eller att ligga i Viparita Karani, benen upp mot väggen.

Skapa dig en lekfull yogapraktik uppochner

Genom att vända uppochner på oss och skoja till det med dessa positioner plockar vi in ett lekfullt moment i vår yogapraktik. Vi tar bort det hårda och kantiga, prestationsviljan och gör det till en kul stund. Att vända upp och ner på oss själva gör oss även lugnare och ger oss möjligheten att se vår omvärld med nya ögon.

Spännande eller skrämmande?

Du bestämmer… man kan nog säga att det finns två läger när det kommer till inversioner. De som älskar dem och utmanar sig hela tiden – och de som tycker det är otroligt obehagligt och skrämmande. En sak är säker, inversioner utmanar oss på flera plan och ger oss ett annat perspektiv på livet. Tänk på hur vi kan se saker från ett helt nytt håll när vi är uppochner.